Illustration av planerat Flemingsbergs centrum med bostadshus, lokaler i bottenplan och människor i stadsmiljö.

Flemingsberg centrum fyller 50 och rustas för framtiden

Flemingsberg centrum firar 50 år och genomgår samtidigt en omfattande modernisering. Sedan hösten 2025 pågår ett arbete för att skapa ett mer levande och attraktivt centrum för boende, studenter och besökare.

Kristina Hafström, du är uthyrningschef för lokaler hos Huge. Flemingsberg fyller 50 och får en rejäl ansiktslyftning. Berätta!

– Vi påbörjade moderniseringen i september 2025. Renoveringen har inneburit ett helhetsgrepp om både lokaler och miljöer. Butiker har flyttat, lokaler slagits samman och nya aktörer har getts plats. Köpstråken har fått nya ytskikt, uppdaterad belysning och ett gemensamt skyltprogram. Flera verksamheter har också utvecklat sina koncept, samtidigt som nya etableringar är på väg. Bland annat butikskedjan Normal som öppnar sommaren 2026.

– Även restaurangutbudet stärks. Ming Li sushi & wok har byggts ut med fler sittplatser och planerar en uteservering. Dessutom tillkommer två nya restauranger i Huges nyproduktion på Hälsovägen, med planerad öppning till höstterminen.

Hur fortsätter arbetet?

– Den 24 april invigdes det färdigställda köpstråket tillsammans med en ny lekyta och centrumets nya grafiska profil. Samtidigt fortsätter utvecklingen. Nästa steg omfattar förbättringar av utemiljöer, trafikflöden, fasader och kundgarage med arbeten som väntas pågå under hela 2026.

Hur kommer det här att märkas för besökaren?

– Bakom satsningen ligger en tydlig ambition: att göra Flemingsberg till en regional stadskärna där människor inte bara passerar, utan stannar. Det ska bli ett attraktivt och välkomnande centrum. Kommande år väntas området växa till en levande stadsdel med omkring 50 000 bostäder, 50 000 arbetsplatser och 50 000 besökare varje dag.

Vi fick in en fråga i samband med en tidigare artikel om Campus Flemingsberg. Där efterlyses mer kvällsöppna restauranger, caféer och liknande. Kan man som besökare hoppas på detta i framtiden?

– Det finns fyra restauranger och ett café i centrum idag. Casa Bianca, Flempan kebab & grill, Ming Li sushi och wok som nu är dubbelt så stor som tidigare och snart får en uteservering samt Subway och Elins café.

– I Huges nyproduktion på Hälsovägen precis bredvid centrum bygger vi två restauranger på bottenplan och bostäder och studentbostäder ovanför. Båda restaurangerna kommer att ha en uteservering och öppnar lagom till skolstart i augusti/september.

– Det ena konceptet är Malatang där man väger maten man plockat själv och betalar bara för det man har valt. Bra för studenter med mindre plånbok.

Rulla till toppen