Mehtap Öcüt, porträtt inomhus i ljus kavaj med suddig bakgrund.

Rekordresultat för Huddinge i NKI-mätningen

Huddinge kommun får det högsta resultatet som kommunen haft sedan NKI-mätningarna påbörjades. Det visar att det långsiktiga arbete som pågår i kommunen ger effekt, berättar Mehtap Öcüt, näringslivsstrateg i Huddinge kommun.

Mehtap Öcüt, du är näringslivsstrateg hos Huddinge kommun. För de som inte känner till NKI – vad är det?

– NKI står för Nöjd Kund Index och är ett samlat mått på hur företag upplever kommunens myndighetsutövning. Det handlar inte om hur nöjda man är med ett beslut i sig, utan om hur man blir bemött under processen. I Insiktsmätningen får företag som haft ett ärende med kommunen bedöma bemötande, kompetens, rättssäkerhet, effektivitet, information och tillgänglighet, säger Mehtap Öcüt.

Huddinge kommun får sitt högsta resultat någonsin – berätta!

– Ja, det är väldigt glädjande. Årets resultat är det högsta vi någonsin haft, och det visar att det långsiktiga arbete som pågår i kommunen ger effekt.

– Vi ligger över både snittet för Stockholm Business Alliance och jämförbara kommuner, och vi ser en stadig förbättring över tid. Det tolkar vi som ett kvitto på att ett systematiskt fokus på service, dialog och kvalitet i myndighetsutövningen faktiskt gör skillnad för företagen.

 

Brandtillsynen sticker ut, är ni bäst i Sverige där?

– Där är vi näst bäst i landet. Inom Stockholms Business Alliance, som omfattar 54 kommuner, ligger Huddinge högst.

– Samtidigt är det viktigt att se resultaten i ett sammanhang. Kommunens olika myndighetsområden har varierande uppdrag, ärendetyper och skala, och flera områden får genomgående goda omdömen av företagen.

 

Hur har ni arbetat för att nå hit?

– Det är inte resultatet av en enskild insats, utan ett långsiktigt och gemensamt arbete.

 

– Mitt uppdrag är att samordna företagsklimatarbetet och säkerställa att resultaten analyseras och används. Själva förbättringsarbetet sker ute i verksamheterna. Sedan 2024 har detta arbete också förstärkts på förvaltningsövergripande nivå. Inom ramen för detta arbetar vi i två kommunövergripande arbetsgrupper. Sammantaget har det bidragit till att resultaten inte bara följs upp, utan också omsätts i faktiskt utvecklingsarbete.

 

Blir det ännu bättre till nästa år?

– Ambitionen är att bli ännu bättre, men också att bli jämnare. Resultaten varierar mellan olika myndighetsområden, och där vi har lägre värden pågår nu fördjupade analyser för att förstå varför.
– Effektivitet är ett område som påverkar nöjdheten mest just nu och som därför har särskilt fokus framåt. Målet är inte bara ett högre NKI, utan en mer tydlig, professionell och rättssäker service där företagen vet vad som gäller och kan planera utifrån kommunens processer, avslutar hon.

Rulla till toppen